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Scelta Coilover per NA: chi mi dà una mano? - Versione stampabile

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Scelta Coilover per NA: chi mi dà una mano? - Number34 - 15-01-2011

Ciao a tutti
Finalmente mi sono deciso a mettere mano all'assetto da suv della mia miata
Ho deciso per dei coilover regolabili non solo in altezza che però non costassero un esagerazione.
Sono arrivato a queste 3 scelte dal sito di CorbyMotorsport

1)
BR Series Coilover : Type RS
For Street and Circuit Use

Specifications:
Front Coilovers : Rubber Top Mount.
Front Spring Rate : 8kg/mm (446.9bs/in)
Rear Coilovers : Rubber Top Mount.
Rear Spring Rate : 6kg/mm (335.2lbs/in)

This setup is for chassis code NA8C/NB8C. Separate non coilover rear spring and damper assembly.


[FONT=Arial]These kits are in stock ready for immediate dispatch. Please feel free to specify your own spring rates if you require (no extra cost), delivery may take a little longer (only days) in this case whilst your springs are made.[/FONT]

[FONT=Arial]The BR Series features:

Aluminium top plates30 way adjustable dampingAdjustable spring platformHeight adjustment via bottom mount to retain full damper travelBearing mounted upper front spring platformDust boot to protect damper seals
[Immagine: br-series-coilover.jpg]
http://www.corbymotorsport.com/mazda-mx5-8905-bc-racing-coilover-kit-p-4574.html




2)

[/FONT]Mazda MX5 Mk1 (89-98) Daiyama Adjustable Coilovers
Price: £494.49
Features

* 30 way adjustable front damping.
* 28 way adjustable front damping.
* Adjustable ride height.
* Adjustable pre-load spring tension.
* 8kg front and 8kg rears spring rate with black powder coat finish.
* All inserts come with fitted rubber boots to protect the damper and keep clean.
* Zinc plated steel camber adjustable top mounts with heavy duty pillow ball bearings.
* Two C spanners.

Ideal for any track, drift and fast road and can also be used for daily driving.

To Fit - Mazda MX5 NA9 / NA8 Mk1 1989 - 1998
[Immagine: diayama%20for%20advert%202.jpg]

http://www.corbymotorsport.com/mazda-mx5-mk1-8998-daiyama-adjustable-coilovers-p-7060.html

3)
GAZ GOLD PRO for MX5 Mk1 (89-98)
Price: £531.91


The GAZ GOLD PRO is the latest generation suspension kit for the Mazda MX5 realising a [FONT=Arial]25% upgrade in performance over the previous generation of GAZ Gold kit (source - Gaz Shocks).

[/FONT]

THE GAZ GOLD PRO KIT FEATURES:

Matching spring and damper combination which exhibits superb control through bumps and dips during fast cornering.

Font and Rear units are adjustable for bump and rebound from a single control knob on the side of the unit. Adjustments are made in situ with no need to remove the unit from the car.

Ride height is also adjustable without removing the unit from the car.

H15 high tensile aluminium construction for lighter weight with added strength. Anodised for longer life and corrosion resistance.

15mm self lubricating bearings for longer life and ease of maintenance.

Graphite banded piston for longer life and better sealing meaning improved and consistent performance.

50 mm bodies for increased (race spec) oil capacity.

These units are fitted with 14mm diameter induction hardened chrome piston rods for strength and durability. Powerflex bump stop fitted.

Dampers are fitted with a gas cell in the outer reservoir and filled with a high viscosity index multigrade oil to prevent cavitation and reduce fade in motor racing conditions.

Every unit is made to accredited ISO9002 standard and fully tested and dispatched from th factory with an individual dynometer report.

[Immagine: c8ab_12.jpg]

http://www.corbymotorsport.com/gaz-gold-pro-for-mx5-mk1-8998-p-2708.html

PREMESSA

L'uso sarà stradale e con sporadico utilizzo in pista (diciamo 10 pistate/anno)
L'auto verrà dotato di roll-bar (NO Full-Cage)
Ho (o almeno credo di avere) la necessità di avere differenti set up per la strada e per la pista e raduni
L'auto non sarà slammed (ci vado in giro tutti i giorni e già in un parcheggio bastardo spancio con l'assetto standard)

CONSIDERAZIONI
Il prezzo è simile per tutti ca 500£ ma i primi due hanno anche i top mount con relative regolazioni mentre i GAZ hanno qualche recensione e si possono comprare a scatola chiusa o quasi


Quali sono i vostri pareri?


Scelta Coilover per NA: chi mi dà una mano? - .SharK - 15-01-2011

BR lascia perdere. Ho visto i grafici forza-velocita'..... DA METTERSI LE MANI NEI CAPELLI.

I Dayama non li conosco.

I GAZ Gold Pro li montano alcuni qua sul forum e non si trovano male


Scelta Coilover per NA: chi mi dà una mano? - .SharK - 15-01-2011

Serie ER, quindi la piu' cara
[Immagine: fl.png]

XIDA Club Sport (quelli senza riserva esterna)
[Immagine: Xida_S_Front.jpg]



Mi sembrano UN PELO diversi..... ma giusto un po'!!!!!!!!!! Considerando che i primi non so da dove vengano, i secondi sono sviluppati da ingegneri (tra cui alcuni che lavorano in Nascar)...........



Per chi fosse interessato, http://www.miataturbo.net/showthread.php?t=53073&page=1


Scelta Coilover per NA: chi mi dà una mano? - Number34 - 15-01-2011

Purtroppo (sono un chimico, non un fisico! Big Grin) non capisco il significato pratico dei grafici e delle considerazione da te fatte
Sono differenze che per un profano come me (credo di avere il record come peggior tempo a varano e franciacorta!!) hanno un significato?
Mi spiego meglio
Per un frequentatore di Miataturbo con un'auto da 350/400 CV,fondo piatto,estrattore,rollbar fullcage, anche il 3° decimale sullo spring rate ha senso; per me che ho una NA con 165000 km full stock (tra poco frani e roll bar e stop) non credo che cambi molto!


Scelta Coilover per NA: chi mi dà una mano? - .SharK - 15-01-2011

Hai ragionissima. I grafici pero' vedi bene che sembrano speculari, giusto?

Sfoglia questo PDF molto molto semplice per capire come vengano misurate le caratteristiche degli ammo:
Dunque la curva superiore e' quella relativa alla compressione, mentre la inferiore all'estensione.

Poi rifletti su queste parole di Bernie (Stewart Development)
Citazione:
Citazione:Speaking of jrz, what issues can one run into with they're old school style of compression tuning. Could one run into a lot of complications trying to adjust the triple adjustable jrz's in between autox runs?

Double and triple adjustable shocks have always dumb-founded me. I guess I need to do more research on them lol.
What I mean by old school is that none of shock guys that I've worked with tune using compression any more. I've worked with two NASCAR championship teams and we always would use a rebound adjuster, never compression. Compression tuning is more to "band-aid" an issue than to fine tune handling.

Back in the early 90's it was real common to tune the suspension with compression, but as car set-ups starting leaning towards softer springs rebound became increasingly more important. As I posted earlier, I want the least amount of compression needed to control the unsprung weight. Why would I need to tune this if it doesn't change?



Scelta Coilover per NA: chi mi dà una mano? - Number34 - 15-01-2011

Letto
Però quello che voglio capire è se tutto questo ha influenza sull'uso che faccio dell'auto Smile
Qualcuno ha uno di questi coilover?


Scelta Coilover per NA: chi mi dà una mano? - .SharK - 15-01-2011

I BC sono troppo rimbalzosi, che non e' il massimo.
Quelli in mezzo non so chi li monti
I GAZ li hanno alcuni utenti (coopersimo mi pare proprio su NA) e non si trovano male


Scelta Coilover per NA: chi mi dà una mano? - Number34 - 16-01-2011

Miata.SharK Ha scritto:I BC sono troppo rimbalzosi, che non e' il massimo.
Quelli in mezzo non so chi li monti
I GAZ li hanno alcuni utenti (coopersimo mi pare proprio su NA) e non si trovano male

Ma agendo sulle regolazioni oppure sullo spring rate delle molle non è possibile ovviare al problema?


Scelta Coilover per NA: chi mi dà una mano? - .SharK - 16-01-2011

Lo spring rate quello e' e quello ti tieni! Non lo puoi cambiare a meno di non cambiare le molle.... ma il problema rimane lo stesso.

Le regolazioni che ti sono permesse sono sulla compressione. Come e' giustamente scritto nel mio quote: I want the least amount of compression needed to control the unsprung weight. Why would I need to tune this if it doesn't change?

Ora cerco i grafici dei GAZ Thumbup


Scelta Coilover per NA: chi mi dà una mano? - Number34 - 16-01-2011

Miata.SharK Ha scritto:Lo spring rate quello e' e quello ti tieni! Non lo puoi cambiare a meno di non cambiare le molle.... ma il problema rimane lo stesso.

Le regolazioni che ti sono permesse sono sulla compressione. Come e' giustamente scritto nel mio quote: I want the least amount of compression needed to control the unsprung weight. Why would I need to tune this if it doesn't change?

Ora cerco i grafici dei GAZ Thumbup
E' possibile scegliere lo spring rate delle molle in fase di ordine