Ma un 4 cilindri crossplane in ambito auto... - Versione stampabile +- Mx5Italia (https://www.mx5italia.com/forum) +-- Forum: Area Off-Topic (https://www.mx5italia.com/forum/forum-7.html) +--- Forum: Chiacchiere a 2 e 4 ruote (https://www.mx5italia.com/forum/forum-31.html) +--- Discussione: Ma un 4 cilindri crossplane in ambito auto... (/thread-31529.html) |
Ma un 4 cilindri crossplane in ambito auto... - Mitzkal - 28-10-2016 ... è parecchio che cerco e che cerco anche di darmi una motivazione del perchè sì, o perchè no. Ne sono mai esistiti? Perchè no? Tutta questione di bilanciamento? Ma un 4 cilindri crossplane in ambito auto... - P&R - 28-10-2016 Copio da Wikipedia: Crossplane crankshaft could be used in many cylinder configurations to have an evenly spaced firing as long as the number of cylinders is multiples of four in two-stroke engines, or multiples of eight in 4 stroke engines. Unless the crank pins have big-end phase-offset, the V-angle requirement must be met for an evenly spaced firing on V configurations as listed below. 2 cycle: L4, L8, L12, L16, V4 (V-angle of 90°), V8 (45°,90° or 135°), V12 (30°,60°,90°,120° or 150°), V16 (22.5°,45°,67.5°,90°,112.5°,135° or 157.5°), flat4, flat8, flat12, flat16, etc. 4 cycle: L8, L16, V8 (V-angle of 90°), V16 (45°,90° or 135°), flat8, flat16, etc. However, crossplane crankshaft has been used on other 4 stroke configurations like L2, L4, V2 and V4 engines with unevenly spaced firing when its prominent advantage of smaller secondary (non-sinusoidal) vibration, which increases exponentially with crankshaft rotational speed, out-weigh the disadvantages like the imbalance in firing spacing and the increase in rocking vibration. Abbastanza chiaro, no? Ma un 4 cilindri crossplane in ambito auto... - Mitzkal - 29-10-2016 Dice appunto che è stato usato per i vantaggi delle poche vibrazioni nella componente secondaria, in special modo agli alti regimi, a dispetto degli svantaggi delle oscillazioni presumo (rocking vibration) nella componente primaria. Difatti è utilizzato sulla R1, sulla M1 e sulla GSX-RR, ma le ultime due sono prototipi. Manco un flatplane è naturalmente bilanciato. Ma in ambito auto? P.S.: qua spiega molto bene e semplicemente la questione sul come funziona http://www.racingpassion.net/crossplane-crankshaft-albero-a-croce-successo-yamaha/ |