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Ma un 4 cilindri crossplane in ambito auto...
#1
... è parecchio che cerco e che cerco anche di darmi una motivazione del perchè sì, o perchè no.
Ne sono mai esistiti?
Perchè no? Tutta questione di bilanciamento?
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#2
Copio da Wikipedia:

Crossplane crankshaft could be used in many cylinder configurations to have an evenly spaced firing as long as the number of cylinders is multiples of four in two-stroke engines, or multiples of eight in 4 stroke engines. Unless the crank pins have big-end phase-offset, the V-angle requirement must be met for an evenly spaced firing on V configurations as listed below.
2 cycle: L4, L8, L12, L16, V4 (V-angle of 90°), V8 (45°,90° or 135°), V12 (30°,60°,90°,120° or 150°), V16 (22.5°,45°,67.5°,90°,112.5°,135° or 157.5°), flat4, flat8, flat12, flat16, etc.
4 cycle: L8, L16, V8 (V-angle of 90°), V16 (45°,90° or 135°), flat8, flat16, etc.
However, crossplane crankshaft has been used on other 4 stroke configurations like L2, L4, V2 and V4 engines with unevenly spaced firing when its prominent advantage of smaller secondary (non-sinusoidal) vibration, which increases exponentially with crankshaft rotational speed, out-weigh the disadvantages like the imbalance in firing spacing and the increase in rocking vibration.

Abbastanza chiaro, no?
2002 MX-5 1.8 10th Anniversary Edition US Spec, Racing Beat Air Intake & Muffler, Brainstorm style bar
2006 MX-5 1.8 The Bridge, Koni Coilover, griglia Miataproject
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#3
Dice appunto che è stato usato per i vantaggi delle poche vibrazioni nella componente secondaria, in special modo agli alti regimi, a dispetto degli svantaggi delle oscillazioni presumo (rocking vibration) nella componente primaria.
Difatti è utilizzato sulla R1, sulla M1 e sulla GSX-RR, ma le ultime due sono prototipi.
Manco un flatplane è naturalmente bilanciato.
Ma in ambito auto?

P.S.: qua spiega molto bene e semplicemente la questione sul come funziona http://www.racingpassion.net/crossplane-...so-yamaha/
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